Sfaturi pentru optimizare mobile SEO

In cazul in care nu esti sigur daca site-ul tau este optimizat pentru dispozitivele mobile, aceste sfaturi de vor ajuta sa ajungi pe calea cea buna.

Ce este mobile SEO?

Mobile SEO consta in practica optimizarii site-ului pentru toate device-urile. Ne imaginam ca in momentul in care iti construiesti site-ul, il adaptezi intai versiunii de desktop. Ei bine, mobile SEO consta in optimizarea unui site si pentru celelalte device-uri, respectiv smartphone si tableta. Optimizarea SEO a site-ului pentru mobil inseamna de asemenea ca resursele site-ului tau vor fi accesibile motoarelor de cautare.

De ce este important optimizarea SEO pentru mobil?

Pe scurt: Numarul cautarilor de pe mobil este extaordinar de mare.

De fapt, 58% dintre cautarile Google se fac acum de pe un dispozitiv mobil. Ceea ce reprezinta mai mult de jumatate. In plus, acest procent este in continua crestere.

Potrivit Google, numarul interogarilor de pe mobil este cu cel putin 27,8 miliarde mai mare decat cel al interogarilor de pe desktop.

Inutil sa mai mentionam ca telefoanele mobile sunt viitorul in ceea ce priveste interogarile. Si probabil asta este motivul pentru care Google isi revizuieste intregul algoritm pentru a se concentra asupra cautarii mobile.

Se refera SEO in prezent la optimizarea pentru mobile seo?

Intr-o mare masura, da. Cel putin daca iti optimizezi site-ul pentru Google. Astazi, 95% din toate căutările mobile sunt efectuate pe Google.

Si pentru ca Google sa pastreze acest nivel de dominare, ei vor sa-si optimizeze algoritmul astfel incat sa fie tintiti utilizatorii telefoanelor mobile prima data.

De fapt, intr-un fel au facut acest lucru deja. In primul rand, Google a lansat in 2015 Mobile Friendly Update (pe care multi oameni o numesc “Mobilegeddon”).

Aceasta actualizare a avut rolul de a penaliza site-urile care nu erau optimizate pentru mobil (pentru cautarile facute de pe smartphone-uri). Totusi, daca publicul tau tinta nu cauta atat de des de pe mobil, aceasta actualizare nu prea te afecteaza.

Acest lucru s-a intampat totusi pana in momentul in care Google a facut fiecare cautare o cautare mobila. Cum? Modificand intreg algoritmul pe ideea “Mobilul intai”.

Ce reprezinta primul index de cautare “mobile-first”?

Primul index de cautare mobile-first rancheaza rezultatele de cautare bazate numai pe versiunea mobila a paginii. Si da, acest lucru se intampla chiar si in cazul cautarilor de pe desktop.

Inainte de acest update, indexul Google a folosit un amestec de rezultate desktop si mobile. Asadar, daca cineva cauta de pe un smartphone, i se returnau rezultate pentru mobil. Si, daca cineva cauta de pe desktop, i se returnau rezultate pentru desktop.

Astazi, indiferent de dispozitivul de pe care cauti, Google iti va returna rezultate din indexul mobil.

Indexul Google Mobile-First este o afacere mare?

Acest lucru depinde. Daca site-ul tau este deja optimizat pentru mobil, ar trebui sa fii bine.

Asadar, daca site-ul tau:
– Incarca resursele pe toate dispozitivele
– Nu ascunde continutul pe versiunile mobil ale website-ului tau
– Se incarca repede pentru utilizatorii telefoanelor mobile
– Are legaturi interne functionale si redirectari
– Are desgine-ul optimizat pentru orice device

Atunci da, inseamna ca site-ul tau este perfect in ordine din acest punct de vedere.

Daca nu, este posibil sa vezi o scadere a clasamentului pe masura ce Google implementeaza aceste lucruri.

Ce considera Google a fi mobilele?

Pentru majoritatea utilizatorilor, un dispozitiv mobil inseamna un smartphone sau o tableta. Cu toate acestea, Google situeaza tabletele intr-o clasa diferita si afirma: “Cand vorbim de dispozitive mobile, in general, nu includeti si tabletele”.

Cu alte cuvinte, potrivit Google: mobil = smartphone.

Sincer, acest lucru nu ar trebui sa afecteze atat de mult SEO pentru mobil. Si, in orice caz, ideea de baza in aceasta poveste ca e site-ul tau trebuie optimizat pentru orice fel de device. Aici referindu-ne la telefoane mobile, la tablete si la orice altceva ar mai inventa Elon Musk in viitor.

Cand vine vorba de optimizare SEO pentru mobil ai 3 optiuni

Exista 3 modalitati diferite de a configura site-ul pentru mobil.

1. In primul rand, exista adrese URL separate – aceasta este, de asemenea, cunoscuta drept o configuratie “m”.

Cu aceasta configuratie, ai versiunea desktop – versiune principala – a site-ului tau si mai ai o a doua versiune (versiunea “m”) a site-ului tau.

Cu alte cuvinte, site-ul tau incearca sa isi dea seama ce dispozitiv utilizeaza vizitatorul si apoi il directioneaza catre un URL optimizat pentru dispozitivul respectiv.

Adresele URL seperate au fost populare in trecut, dar astazi nu prea mai sunt. De ce? In principal, pentru ca solicita foarte mult timp si energie sa configurezi doua variante ale aceluiasi site.

De asemenea, site-urile “m.” au o serie de probleme SEO (cum ar fi faptul ca ai nevoie de mai multe adrese URL pentru fiecare bucata de continut de pe site. Apoi, acestea necesita etichetele: rel = canonical si rel = alternate).

2. In continuare, exista varianta serviciului dinamic

Cand distribui continutul in mod dinamic inseamna ca tot continutul tau se afla pe aceeasi adresa URL, dar tu arati fiecarui utilizator HTML / CSS continutul diferit, in functie de dispozitivul pe care il utilizeaza.

De exemplu, daca accesezi link-ul https://unicweb.ro/servicii-seo/ de pe desktop, vei primi versiunea prestabilita pentru desktop a site-ului.

Dar daca vizitezi pagina de pe un smartphone, ai fi in continuare pe https://unicweb.ro/servicii-seo/, dar ti s-ar afisa versiunea pentru telefonul in cauza.

Varianta serviciului dinamic este cu siguranta mai buna pentru SEO decat varianta site-ului “m.” Aceasta are totusi problemele ei. De exemplu, exista multe site-uri care pe telefonul mobil afiseaza versiunea desktop a site-ului.

De asemenea, trebuie sa creezi in mod constant diferite versiuni ale continutului pentru dispozitivele noi care apar. Daca nu, site-ul poate sa nu recunoasca un dispozitiv nou si utilizatorilor li s-ar arata o versiune incompatibila cu telefoanele lor, sfarsind prin a avea parte de o experienta neplacuta cu ste-ul nostru.

3. In final, mai avem varianta Design Receptiv (Responsive Design)

Cu acest design receptiv aspectul si continutul paginii raspund fiecarui utilizator individual.

Cea mai buna parte? Designul receptiv realizeaza acest lucru fara adrese URL separate sau cu diferite coduri HTML pentru fiecare dispozitiv.

De ce? Pe scurt:

– Tot continutul se afla pe o singura adresa URL (bun pentru partajarea si obtinerea de link-uri);
– Nu trebuie sa iti faci multe griji in ceea ce priveste SEO (nu trebuie sa-ti faci griji in privinta “rel=canonical tags”, a continuturilor duplicat etc.)
– Extrem de prietenos cu userii;
– Nu exista redirectari (care provoacă probleme tehnice SEO si ti-ar putea incetini viteza de incarcare a site-ului).

Cum sa-ti optimizezi site-ul pentru mobil din punct de vedere SEO?

Acum ca site-ul tau poate fi accesat pentru userii smartphone, e timpul sa aplici cateva trucuri de optimizare SEO pentru mobil.

Cum poti face asta?

Poti incepe prin a face Mobile Usability Test – Un test pentru a vedea cat de “utilizabil” este site-ul tau mobil si daca userii de smartpone intampina probleme. Acest minunat instrument se gaseste in Google Search Console. Este simplu de accesat: Intra in contul tau de Google Search Console si da click pe Mobile Usability (pozitionat in partea stanga, pe meniul lateral).

Google te informeaza daca utilizatorii de smartphone au probleme cu utilizarea site-ului tau. De exemplu, GSC ti-ar putea spune daca fontul pe care il folosesti este prea mic si complica citirea textelor, aflate pe site-ul tau, de pe mobil.

De aemenea, poti utiliza testul https://search.google.com/test/mobile-friendly

Verifica accesarea site-ului de toate devcie-urile

Tot ce trebuie sa faci este sa-ti inserezi URL-ul:

Google Search Console verifica uzabilitatea de pe mobil

Si obtii un raport complet:

Raportul pentru accesabilitatea de pe mobil realizate de Google Search Console

Dupa cum se poate observa, am trecut acest test. Mai departe, acest tool ne lasa sa vedem daca Googlebot mobil a avut probleme la incarcarea tuturor resurselor de pe site.

Pagina de servicii SEO nu se incarca complet - rezu;tatul testului

Desktop Googlebot nu a avut nicio problema cu privire la accesarea cu crawlere a acestor resurse. Dar versiunea mobila nu a reusit.

Si acum, cu prima indexare a acestui tool am putut detecta o problema despre care nu am stiut.

Lasa Google sa faca crawl la orice exista la nivelul site-ului

Ai blocat Googlebot din a accesa Javascript, CSS sau alte părți importante ale codului site-ului tau? Anterior, acest lucru nu valora prea mult, dar in prezent reprezinta o problema. Pana ce Google nu are acces la toate paginile tale, nu poti afla daca site-ul tau este intr-adevar “mobile friendly” sau nu.

De unde stii daca este o problema sau nu?

Mai intai, verifica fisierul robots.txt – aici mentionezi daca Googlebot are sau nu voie sa faca crawl ori sa indexe anumite parti din site-ul tau. Acesta este de obicei gasit la site.ro/robots.txt – cu precizarea ca inlocuiesti “site.ro” cu domeniul site-ului tau.

De asemenea, poti gasi acest fisier si in Google Search Console. Dupa ce intri in GSC, da click pe “Google Index”, apoi acceseaza “Blocked Resources”. Aceasta actiune iti va arata daca Googlebot este blocat din a accesa cu crawlere anumite parti din site-ul tau.

Daca nu este blocat nimic important, esti pregatit.

Opreste feretretele de tip pop-up care se suprapun continutului din site

Stim acest lucru: Toata lumea uraste ferestrele de tip pop-up.

Nu are rost sa dezbatem acest subiect, dar trebuie sa stii ca si Google uraste pop-urile, mai ales pentru utilizatorii smartphone.

Trebuie sa retii ca treaba #1 a lui Google este de a arata userilor lui continut de calitate. Dar daca acest continut este ascuns in spatele unui pop-up gigantic? Ei bine, nu ma este asa de uimitor.
De fapt, Google a lansat o actualizare care vizeaza in mod specific ferestrele pop-up “Intruzive”. Asadar, daca utilizez un pop-up urias pe site-ul tau, acest lucru ti-ar putea afecta serios pozitia in clasamentul Google.

Ferestrele de tip pop-up ar trebui oprite pe mobil

De unde stii care pop-up-uri sunt in regula? Google ofera cateva exemple de ferestre pop-up acceptate:

Ce ferestre de tip pop-up accepta Google Dar si pop-up-uri ce pot face ca site-ul tau sa fie penalizat:

Google penalizeaza acceste ferestre de tip pop-up

Utilizeaza versiunea pentru mobil a functiei “Fetch as Google”

E minunat sa vezi o lista cu potentialele probleme in ceea ce priveste optimizarea mobile SEO, dar nu-i asa ca e mai important sa aflam cum ne vede Google paginile?

Tocmai de aceea recomandam sa testezi cateva pagini din site-ul tau cu functia Fetch as Google din Google Search Console. Tot ce trebuie sa faci este sa introduci adresa URL a unei pagini populare din site-ul tau.

Utilizeaza functia Fetch as Google

(Si sa te asiguri ca ai ales verificarea variantei de pe mobil)

Verifica varianta pentru mobil a unei pagini populare de la nivelul site-ului tau

Iar aceasta iti va arata exact ceea ce vede Googlebot.

Permite utilizatorilor de smartphone sa vada tot

In unele situatii, oamenii ar bloca anumite resurse pentru utilizatorii de dispozitive mobile. De exemplu, s-ar putea sa ascunda un anumit continut … sau sa blocheze javascript din incarcare.

Acesti oameni nu gresesc cu nimic. Blocarea acestor resurse a optimizat viteza de incarcare a paginilor, facandu-le sa se incarce mai repede.Si uneori am imbunatatit experienta vizitatorilor site-urilor, care il acceseaza de pe telefoane mobile.

De exemplu, ascunderea unui text sub butonul “Read More” sau “Vezi mai mult”. Aceasta ar putea fi o problema de indexare pentru actualizarea Mobile-first.

De ce? Cu Mobile-first, Google considera versiunea de pe mobil a paginilor tale, versiuni principale. Si, daca ai continut ascuns pentru utilizatorii de telefoane mobile, este posibil ste posibil sa nu indexeze sau sa nu acceseze cu crawlere acel continut.

In trecut, la primele ascunderi de continut de pe site, in varianta desktop, Google a spus:

“If something is relevant to the page, then it’s probably relevant to the user too, so I’d recommend showing it to the user.”

In traducere, daca ceea ce ascunzi este relevant pentru pagina, inseamna ca este relevant si pentru utilizator, asa ca ar trebui sa il arati, nu sa il ascunzi.

Totusi, recent, John Muller (Senior Webmaster) a declarat, referitor la Mobile-first, ca pe versiunea mobila a site-ului si continutul ascuns al paginilor va fi tratat la fel ca si cel afisat.

Cum sa imbunatatesti calitatea experientei utilizatorilor de smartphone cu site-ul tau

Poate ca stii deja sau nu, dar SEO nu este numai despre meta taguri, ci si despre a realiza o buna experienta pentru vizitatorii site-ului tau.

De fapt, algoritmul RankBrain Google este conceput special pentru a vedea modul in care utilizatorii Google interactioneaza cu site-ul tau.

Daca RankBrain crede ca site-ul tau este nepotrivit pentru utilizatori, te va cobori in clasament.

Viteza de incarcare a site-ului pe mobil

Este importanta viteza de incarcare a site-ului pe mobil? Bineinteles ca este!

De fapt, e recomandat ca site-ul sa se incarce in mai putin de o secunda pentru utilizatorii care il acceseaza de pe mobil.

Pentru a vedea unde sunt problemele de incarcare a paginilor pe mobil, exista mai multe instrumente pe care le putem folosi. Unul dintre ele este: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Aceste tool iti arata cat de repede se incarca site-ul tau de pe mobil si iti da cateva recomandari pe care le poti aplica pentru a-ti optimiza viteza de incarcare.

Cum sa iti imbunatatesti viteza de incarcare a site-ului

De asemenea, in acelasi scop, poti folosi si www.webpagetest.org. In mod prestabilit, va analiza site-ul pentru varianta desktop, asa ca, va trebui sa alegi din meniu varianta pentru mobil.

Afla cum iti poti imbunatati viteza de incarcare a site-ului

Asigura-te ca ai un continut usor de citit de pe mobil

Utilizatorii trebuie sa dea la stanga sau la dreapta, sa deruleze sau sa dea pe “read more” ca sa citeasca continutul mobil?

Vor apasa butonul “inapoi” foarte rapid. Continutul ar trebui sa poata fi citit din prima, pentru a imbunatati experienta vizitatorilor site-ului.

In afara de aceste aspecte, fontul trebuie sa fie mare, lizibil.

Cum poti face continutul site-ului mai usor de citit de pe mobil?

– Utilizeaza cel putin 14 px;
– Utilizeaza paragrafe scurte (1-2 randuri pe paragraf);
– Incearca o lungime de 50-60 de caractere;
– Asigura-te ca exista ton de contrast intre text si fundal (oamenii folosesc telefoanele si in exterior, ceea ce poate face ca textul cu contrast scazut sa fie mai greu de citit);

Si, bineinteles ca important este ca, in primul rand, sa ai un continut bun, dar aceasta este alta poveste.

Utilizeaza HTML5 pentru continut video si animat

Incluzi continut de tip video in paginile tale? Sau la nivelul paginilor tale exista tot felul de animatii care se efectueaza in momentul in care oamenii iti viziteaza site-ul?

Toate acestea ar trebui codate in HTML5.

Nu uita de eticheta “Viewport Content”

Folosesti designul receptiv? Daca da, nu uita meta tag-ul de vizualizare. Aceasta eticheta modifica dimensiunea paginii pe baza dispozitivului utilizatorului.

Google recomanda ca tag-ul sa fie configurat astfel:

Configuratia etichetei viewport content
Sursa: searchchenginewatch.com

Acum ca site-ul tau este optimizat pentru dispozitive mobile, este timpul sa treci la nivelul urmator. Asadar, am decis sa iti dam cateva sfaturi si bune practici pentru practici SEO.

Fixeaza-ti valoarea CTR mobila, obtii mai mult trafic

Probabil ca nu e necesar sa iti spunem ca rata organica de click e un factor de rang major pentru Google.

Daca Google vede ca utilizatorii de telefoane mobile nu dau click pe site-ul tau in momentul in care acesta apare in rezultate, te va cobori in clasament.

De unde stii daca CTR-ul tau este pe drumul cel bun?

Prima data, intra in Google Search Console Performance Report:

Performanta din Google Search Console in ultimele luni

Dam click pe “New” -> “Device” -> si alegem “Mobile”, apoi putem compara cu versiunea desktop a site-ului.

In cele din urma, arunca o privire asupra modului in care functioneaza CTR-ul pentru mobil si pentru desktop.

Daca observi ca CTR-ul de la desktop este cu mult deasupra valorii CTR mobila pentru un anumit cuvant cheie, cauta cuvantul cheie respectiv pe Google (pe telefon).

Ar putea fi faptul ca eticheta titlului tau se estompeaza (iti vom da mai multe informatii despre acest aspect mai tarziu). Sau ar putea fi faptul ca serverele mobile SERP au caracteristici (cum ar fi mai multe anunturi) care elimina rezultatele organice.

Transforma problemele in avantaje

Indicele Mobile-first inseamna ca Google va incepe sa puna mai mult accent pe semnalele UX.

Cu alte cuvinte, daca cei care iti viziteaza site-ul de pe mobil vor iesi repede, acest lucru va face ca Google sa te scada in clasament.

De aceea iti recomandam sa comparati rata de respingere Desktop vs. Mobil si timpul petrecut pe site in Google Analytics.

Acest lucru este de fapt foarte usor si merita facut.

Intra pe Google Analytics, iar din meniul din dreapta alege “Behaviour”. Iti vor aparea mai multe optiuni, printre care “Site Content”. Apasand pe “Site Content” iti vor aparea din nou mai multe optiuni, iar tu trebuie sa alegi “Landing Pages”.

Pe aceasta cale, iti vor fi afisate cele mai accesate pagini.

Apoi, dand click pe “Secondary dimension” putem alege afisarea mai multor informatii despre accesarile pe care le-au facut utilizatorii de smartphone.

Verifica performanta site-ului tau de pe mobil in Google

Pentru a nu sta sa cauti prin acea mare lista, poti tasta “device”, iar una dintre sugestii va fi “Device Category”.

Acest lucru va va arata cum se compara semnalele tale UX pe desktop sau mobil.

Daca Google Analytics iti spune ca exista o diferenta mare intre vizitatorii de pe desktop si cei de pe mobil, viziteaza si tu pagina de pe mobil.

Ar trebui sa observi daca e ceva ce care determina ca utilizatorii de dispozitive mobile sa petreaca mai putin timp pe pagina ta.

Optimizeaza viteza de incarcare a site-ului de pe mobil

Viteza de incarcare a site-ului este foarte importanta, fie ca vorbim de mobil sau desktop. Este importanta pentru tine, pentru vizitatori, pentru Google. E un prim factor determinant pentru vizitatori in alegerea de a continua sau nu sa navigheze pe site-ul tau.

Poti face un test, pentru a vedea ce viteza de incarcare are site-ul tau, pe https://www.thinkwithgoogle.com. Acest site functioneaza ca orice alt site care iti testeaza viteza de incarcare. Poti cere un raport in care sa ti se specifice ce elemente ai putea modifica astfel incat sa ti se optimizeze viteza de incarcare.

Si iti arata si cum sa elimini blocajele de viteza de incarcare.

Iata cateva sfaturi rapide pentru a-ti optimiza viteza de incarcare a site-ului:

– Comprima imaginile. Daca esti utilizator WordPress, poti utiliza un tool, spre exemplu, Smush Image Compression, pentru a-ti optimiza imaginile. Aceste tool-uri reduc semnificativ dimensiunea imaginilor, ceea ce poate accelera cu mult timpul de incarcare a site-ului.
– Implementeaza cache-ul pentru browser.
– Incarca un CDN: Incarca un CDN: CDN-urile pot face ca elementele de pagina (in special imaginile) sa se incarce 2-3 ori mai repede.

Optimizeaza etichetele de titlu si descriere pentru SERP-urile mobile

Obtii marea majoritate a traficului de pe mobil?

Atunci, poate ar trebui sa-ti optimizezi meta etichetele pentru titlu si descriere – pentru rezultatele de pe mobil.

Numarul de caractere recomandat este:

Desktop
Titlu: Aproximativ 70 de caractere
Descriere: Aproximativ 155 de caractere

Mobil
Titlu: Aproximativ 78 de caractere
Descriere: Aproximativ 155 de caractere

Cu alte cuvinte, daca titlul tau are 69 de caractere sau mai putin, nu va fi modificat de catre Google pentru mobil sau Desktop.

Dar, sa spunem ca majoritatea traficului vine de pe mobil. In astfel de cazuri, ar trebui sa te gandesti sa profiti de acele cateva caractere suplimentare puse la dispozitie pentru mobil. Acele cateva caractere iti permit sa mai folosesti un cuvant cheie – din punct de vedere SEO, acest lucru este minunat.

Concluzie

Ei bine, acesta este ghidul nostru pentru optimizare SEO pentru mobil. Acum este randul tau sa faci ceea ti-ar putea ajuta site-ul si afacerea sa creasca. Daca nu esti sigur ca poti face asta de unul singur, poti oricand sa apelezi la o agentie ce presteaza servicii SEO – tot ce trebuie sa faci este sa ceri un audit SEO gratuit, pentru a stabili care sunt problemele site-ului tau.