seo pentru incepatori

SEO pentru incepatori

Promovarea online este precum un ocean: stii unde incepe insa nu stii unde se termina, dar articolul de fata structureaza intr-o maniera accesibila tuturor notiuni de SEO pentru incepatori. Poate auzi uneori vorbindu-se in jurul tau despre SEO, in pauza de masa cu colegii sau vezi intamplator un anunt in Google. Esti convins de faptul ca toata lumea face SEO in 2019, dar nu stii exact cum se face?

Acest articol este pentru tine si cuprinde trei sectiuni pe care le vei parcurge gradual, de la ce este SEO marketing la de ce ai nevoie de un SEO specialist, incheind cu ceea ce presupune o strategie de SEO pentru un site. Daca esti familiarizat deja cu notiunile unei sectiuni, poti naviga cu usurinta direct la partea din articol care te intereseaza, insa noi iti recomandam sa arunci macar un ochi pe tot articolul. Nu stii niciodata ce poti sa pierzi!

1. Ce este SEO marketing?

Acum ca ai ajuns aici, ai vrea sa afli mai mult despre ce este SEO marketing? Pe scurt, SEO reprezinta un concept de marketing de tip umbrela sub care se regasesc o multitudine de strategii:

  • de crestere a vizibilitatii in mediul online
  • de continut
  • de promovare a brand-ului
  • de informare

SEO (SearchEngineOptimization) este procesul prin care imbunatatesti aspectul sub care este procesat si ierarhizat site-ul tau in cadrul motoarelor de cautare.

Termenul motor de cautare defineste multitudinea platformelor prin care se realizeaza cautari in cadrul World Wide Web (WWW). Cel mai cunoscut este Google, pe care probabil il utilizezi deja.

Marketingul online se realizeaza in zilele noastre prin platforme de publicitate si promovare precum Social Media Ads (Facebook, Instagram etc.) si Google Ads (vezi imaginea de mai jos pentru afisarea reclamelor in paginile de rezultate Google).

cautare google nike sneakers

Aceste platforme sunt de tipul pay-per-click, adica vei plati o anumita suma de fiecare data cand un utilizator da click pe reclama ta, afisata in Social Media sau in paginile de rezultat (SERP) Google. Diferenta dintre ele este ca in Google sunt returnate reclame pe cuvinte cheie specifice folosite de utilizatori in cautarile lor, iar in Social Media campaniile sunt realizate pe baza parametrilor demografici si comportamentali ai utilizatorilor.

Spre deosebire de platformele amintite mai sus, de tip Social Media (Facebook, Instagram etc.), cu care esti familiarizat deja si Google Ads (zona magica a reclamelor din Google), SEO marketing inseamna o investitie pe termen lung cu rezultate vizibile dupa minim 4 luni de monitorizare.

De ce ai investi bani si timp in SEO, cand iti poti seta foarte usor o campanie in Ads sau Social Media? Raspunsul este simplu: odata ce campaniile tale platite s-au incheiat, se termina si traficul generat. SEO ofera mai multa flexibilitate in timp si atrage trafic organic in mod natural.

Complexitatea vine din faptul ca primesti in timp real informatii pretioase despre site-ul tau si despre ce poti face ca sa-l imbunatatesti.

Exista o multitudine de instrumente pe care le poti utiliza pentru a monitoriza activitatea din site. Insa, un prim pas ar fi creearea unui profil de cuvinte cheie in cadrul unui astfel de instrument, pentru principalele categorii si produse/servicii din site.  Evolutia in timp a cuvintelor determina pozitia din Google si, raportat la volumele de cautare, arata interesul clientilor pentru oferta din site.

Ierarhia Google (Google Ranks) este realizata de algoritmii prin care motorul de cautare analizeaza cuvintele cheie utilizate in site raportat la cautarile realizate, dar si multi alti factori care tin de performanta site-ului tau. Acest top ofera pozitii de la 1 la 99+, iar daca expresiile tale se afla in intervalul 1-10, inseamna ca te pozitionezi in prima pagina de cautari Google.

Ca sa te poti situa bine in cadrul paginilor de rezultate Google, este esential sa-ti cunosti audienta si cum aceasta se pliaza pe produsele/serviciile oferite de tine. Degeaba exista oferta daca nu exista cerere pe anumite cuvinte, suna logic pana aici, nu?

Sunt multe de spus, dar vom discuta toate aceste aspecte detaliate in sectiunea 3, unde vei descoperi ce presupune o strategie SEO pentru un site.

2. De ce ai nevoie de un SEO specialist?

Daca ai un business sau pur si simplu te-ai intrebat „ce este SEO mai exact”, „am nevoie de servicii SEO pentru website-ul meu?” sau „cum poate SEO sa-mi imbunatateasca site-ul?”, atunci randurile de mai joi iti vor veni in ajutor.

In era digitala in care traim, toate website-urile au nevoie de optimizare pentru o mai buna pozitionare in paginile de rezultate ale motoarelor de cautare. Atunci cand un utilizator cauta anumite produse sau servicii oferite de site-ul tau, ti-ai dori ca acesta sa le vada cu usurinta. Acest lucru este posibil daca site-ul respecta anumite criterii menite sa il ajute sa afiseze pagina respectiva in prima pagina de rezultate a motorului de cautare.

Un specialist SEO iti poate oferi consultanta pentru a descoperi aspectele pe care trebuie sa le imbunatatesti la site atunci cand vrei sa te promovezi in mediul online. De asemenea, tot el realizeaza analiza competitorilor pentru a putea vedea cum te pozitionezi in piata fata de concurenta. Dupa cum ai aflat anterior, Google utilizeaza algoritmi in baza carora ofera pozitii mai bune in ierarhia sa, dar cu conditia ca site-ul sa indeplineasca anumite criterii: de viteza, structura etc., dupa cum vom vedea in sectiunea 3.

In prima faza a analizei sale, specialistul SEO va realiza un audit complet al site-ului pentru a depista principalele nereguli.Fie ca esti la un nivel de SEO pentru incepatori sau fie ca intelegi cum ar trebui sa functioneze, un specialist cu care sa te consulti este esential, intrucat un profesionist din domeniul SEO va avea intotdeauna cele mai bune solutii si informatii. Incercand sa te ocupi tu singur de site, este posibil sa nu ai rezultatele dorite sau, mai rau, sa daunezi performantei site-ului tau in Google.

Dupa auditul SEO realizat, este vital sa intelegi ce asteptari au potentialii tai clienti sau vizitatori ai site-ului – ce produse isi doresc sa achizitioneze, ce informatii vor sa obtina. Aceste lucruri pot fi aflate din profilul de cuvinte cheie pe care un specialist SEO il va realiza pentru tine.

In plus, specialistul evalueaza experienta pe care utilizatorul o are atunci cand interactioneaza cu platforma web. Spre exemplu, in cazul unui website care vinde pantofi, va fi analizat comportamentul utilizatorului din punct de vedere al deciziilor ce stau la baza actiunilor pe care le intreprinde in site. Acestea determina intrebari de tipul: „de ce nu face o achizitie?” sau „de ce petrece foarte putin timp pe site?”, astfel ca ne putem da seama de anumiti parametri comportamentali si realiza schimbari in site care sa se plieze pe nevoile si asteptarile clientului.

Recomandarile acestuia privind redactarea de continut sunt meticulos realizate deoarece reprezinta un punct vital in cadrul campaniilor de link building.

Dar despre acestea vom vorbi mai mult in sectiunea ce urmeaza.

3. Ce presupune o strategie SEO pentru un site?

SEO poate fi complicat, uneori. Cati algoritmi sunt implicati pentru a genera cautari organice in paginile de rezultat ale motorului de cautare? Adevarul este ca, acestia se schimba permanent si nu poti avea garantia ca ce este astazi valabil, va mai fi valabil si peste un an, chiar daca exista anumite reguli generale de baza ce sunt de nestramutat. Daca vrei sa aflii mai multe despre ceea ce reprezinta o strategie SEO, atunci iti recomandam articolul – Totul despre optimizarea SEO. Atlfel, pentru inceput, poti parcurge informatiile esentiale mai jos.

Am organizat aceasta sectiune pentru a-ti putea explica mai bine conceptele sub forma a patru piloni strategici SEO – ce ar trebui orice strategie sa cuprinda.

Cei patru piloni SEO pe care fiecare proprietar de site-uri ar trebui sa-i ia in considerare sunt:

3.1 SEO tehnic: cat de bine poate fi scanat (crawled) si indexat continutul site-ului tau

3.2 Continut: sa fie relevant si sa raspunda cerintelor utilizatorilor

3.3 SEO on-page: optimizarea continutului si a elementelor HTML

3.4 SEO off-page: cresterea autoritatii site-ului in ierarhia Google prin activitatea de link building

3.1 Seo tehnic

Poate suna un pic intimidant, dar acest pilon strategic are rolul de a se asigura ca motorul de cautare poate citi si explora continutul site-ului. Platforma online pe care site-ul este construit (wordpress, prestashop, magento etc.) conteaza la fel de mult cum conteaza sa utilizezi unelte precum Screaming Frog sau Deep Crawl pentru a putea depista problemele tehnice.

Principalele arii luate in considerare in cadrul acestui pilon sunt:

  • crawl: site-ul tau este SEO-friendly astfel incat motorul de cautare sa-l poata explora?
  • index: ce pagini poate indexa motorul de cautare si ce pagini nu?
  • mobil: site-ul este prietenos ca interfata pentru utilizatorii de mobil?
  • viteza: viteza de incarcare a site-ului este un factor crucial cand vine vorba de timpul petrecut de vizitatori pe site-ul tau
  • tehnologie: platforma utilizata la construirea site-ului
  • sitemap: continutul tau este structurat in mod potrivit in cadrul site-ului?

Daca detii un site micut, creat in WordPress, il poti verifica facil din punct de vedere SEO tehnic. Lucrurile devin cu adevarat interesante atunci cand ai un site cu milioane de pagini, iar aici acest pilon isi arata potentialul.

In mare parte, ce este considerat ca fiind SEO tehnic apartine de zona de design si functionalitate a site-ului.

3.2 Continut

Continutul este de departe considerat foarte important. Website-ul fara continut nu ar fi nimic. El transmite tuturor celor care il acceseaza toate informatiile despre activitatea pe care o prestezi, despre locati companiei tale, despre companiile sau persoanele cu care ai mai lucrat sau lucrezi si de ce cineva ar fi interesat sa aleaga business-ul tau in detrimentul altora.

Important de retinut este ca primul lucru cu care intra in contact potentialii clienti este continutul. Calitatea acestuia poate influenta alegerile utilizatorilor.

3.3 SEO on-page

Site-ul trebuie optimizat atat la nivel individual de pagina, cat si ca intreg. Daca continutul site-ului tau este bine structurat, nu iti mai ramane altceva de facut decat:

  • keyword research: completeaza profilul de cuvinte cheie cu expresii relevante business-ului tau
  • URL: simplu, scurt si descriptiv, format cu „–” intre cuvinte
  • page titles: titlurile paginilor trebuie sa fie unice, sa aiba dimensiunea potrivita, sa utilizeze cuvinte cheie si sa integreze, pe cat posibil, numele brand-ului
  • meta descrieri: realizarea unei meta descrieri eficiente si unice, in a carei componenta se regasesc cuvinte cheie relevante, va conduce catre rate de click mai mari deoarece poate trezi interesul utilizatorului pentru a accesa site-ul
  • optimizare de continut: redactarea de continut bazat pe cuvinte cheie relevante din aceeasi arie tematica cu specificul site-ului
  • experienta pro utilizator (UX): asigura-te ca site-ul este usor de navigat si nu este complicat de utilizat
  • call to action: platforma utilizata trebuie sa fie deductibila pentru utilizator, astfel incat el sa stie exact ce trebuie sa faca in site
  • date structurate: sunt importante pentru ca ajuta site-urile sa fie indexate mai bine

Atunci cand optimizezi, trebuia sa iei in considerare experienta pe care un utilizator o are atunci cand petrece timp pe site-ul tau. Spre exemplu, daca ai o afacere locala, datele structurate pentru Local Business sunt de real ajutor, oferind informatii cu privire la locatie, orele de program precum si o scurta descriere despre activitatea prestata. Toate aceste elemente enumerate pot fi optimizate din punct de vedere SEO pe site.

Folosind un instrument de crawing, precum Screaming Frog sau altele asemenea, poti realiza un crawl si identifica principalele slabiciuni ale site-ului si le poti contracara metodic, deoarece veiavea afisate informatii despre fiecare pagina in parte.

3.4 SEO off-page

In jurul acestui ultim pilon se va construi autoritatea (reputatia) site-ului. Pentru a realiza acest lucru este necesar sa realizezi o campanie de link building.

O campanie de link building reprezinta interconectarea dintre site-uri, prin postarea unor articole pe alte site-uri care contin link-uri pe cuvinte cheie ce trimit la tine in site. Astfel, site-ul tau preia din autoritatea site-ului pe care s-au postat link-urile pe cuvintele cheie ce trimit in site-ul tau iar acesta din urma va creste ca reputatie in cadrul motorului de cautare. Important este ca articolele postate sa fie pe site-uri relevante pentru tipul de activitate pe care il oferi. Rezultatele afisate in paginile Google, in urma unei simple cautari, sunt produsul algoritmilor complecsi pe baza carora este determinata pozitia in cadrul motorului de cautare. Spre deosebire de motoarele de cautare conventionale, Google a fost gandit ca prin intermediul algoritmului denumit PageRank sa proceseze paginile web relevante in concordanta cu legaturile formate prin link-urile dintre pagini. Astfel, interlinking-ul intre site-uri diferite consolideaza reputatia acelui site cu mai putina autoritate, transferandu-i din autoritatea celuilalt.

Construirea autoritatii arata relevanta website-ului si sansele de a se pozitiona cât mai sus in cadrul rezultatelor oferite de motorul de cautare.

Scheletul site-ului tau ar trebui conturat in jurul unor link-uri naturale, care sa nu poata fi considerate spam.

Ce presupune acest lucru?

Diferenta dintre link-urile naturale si cele spam este urmatoarea: in cazul link-urilor naturale, acestea sunt preluate de blogguri sau website-uri pentru continutul relevant si formeaza o legatura (link), pe cand cele spam reprezinta link-uri nedorite, de o calitate indoielnica, venite dinspre site-uri spam. Problema acestor link-uri spam este aceea ca diminueaza autoritatea domeniului si atrage dupa sine o penalizare din partea algoritmilor Google.

Strategia de link building are rolul de a imbunatati pozitionarea site-ului, dar exista si alte beneficii secundare precum:

  • Branding: o pozitie mai buna atrage o vizibilitate mai mare
  • o mai buna indexare din partea motoarelor de cautare
  • un altfel de mod de a face publicitate
  • interconectare intre branduri: crearea unei retele de parteneri relevanti pentru site-ul tau.

 

In concluzie, o campanie de link building reprezinta un element central al oricarei strategii atunci cand vine vorba de SEO.

Chiar si la un nivel de SEO pentru incepatori, notiunile nu sunt grele de deprins. Putem comprima toata aceasta informatie in 3 puncte esentiale pe care va trebui sa le urmezi pentru a putea deprinde baza notiunilor de SearchEngineOptimization.

Primul punct are legatura cu auditarea, deoarece reprezinta o radiografie completa a intregului site iar menirea auditului este acela de a depista problemele din site.

Dupa ce s-au realizat toate verificarile si s-au descoperit problemele, urmatorul punct este optimizarea propriu zisa. Aceasta trebuie realizata in concordanta cu recomandarile oferite de specialistul SEO. Ultimul punct este strict legat de cresterea autoritatii site-ului si dobandirea de backlink-uri relevante pentru specificul website-ului, prin campanii de link building bine puse la punct.

Asadar, este esential de retinut ca SEO implica anumite modificari legate de atat de structura, cat si de design si de continut, actiuni care vor face site-ul mai atractiv pentru motorul de cautare.

SEO este, astfel, procesul prin care organizatiile trec pentru a se putea asigura ca ocupa o pozitie fruntasa in clasamentul oferit de Google pe cuvinte cheie sau expresii relevante pentru aria lor tematica.

Sursa foto: Shutterstock.com

logo-admarks

Despre autor:

Compania Admarks a luat naștere din dorința de a concepe strategii de promovare personalizate și adaptate fiecărui business, devenind astfel un partener de încredere al oamenilor de afaceri și contribuind la creșterea vizibilității brandurilor în mediul online.